Churchill-lezing Minister-President Rutte bij het Europa Instituut van de Universiteit van Zürich

Op 13 februari jongstleden hield Minister-President Rutte zijn Churchill-lezing bij het Europa Instituut van de Universiteit van Zürich. Volgens onze premier kan Europa het zich niet permitteren om geen machtspolitiek te bedrijven in een tijd van geopolitieke onrust. Daar horen goed uitgeruste en getrainde krijgsmachten bij. Alleen zo blijft Europa een relevante speler op het wereldtoneel en kan het haar verworven vrijheden behouden.

Tijdens zijn lezing heeft de Minister-President een krachtig signaal afgegeven richting alle Europese NAVO landen en laat ten aanzien van de 2%- norm voor defensie geen ruimte voor twijfel:

“And in all fairness: the price we paid was a real bargain. In 2014 it was agreed that all NATO members would aim to spend 2 per cent of GDP on defence by 2024. We need to stand by this commitment, not only because the Americans have a point when they press for a larger European contribution, but above all because it is in our own interest.”

Tijdens de NAVO-top in Wales (2014) is afgesproken dat ieder NAVO-lid binnen 10 jaar toewerkt naar het uitgeven van 2% van het Bruto Nationaal Product aan defensie. Ondanks de recentelijke verhoging van het defensiebudget voldoet Nederland hier nog niet aan. Gezien de huidige veiligheidssituatie en de veranderende houding van de Verenigde Staten en opzichte van de NAVO, is het hebben van een goed toegeruste defensie van groot belang voor Nederland. Daartoe is een adequaat defensiebudget essentieel.

De volledige speech is te lezen via onderstaande link: